divendres, 12 de gener del 2018

Llibres, lectures i infants

"Mamà, els Reis de sa madrina m'han duit un gran tresor. Aquest cofre de llibres l'hauré de guardar molt bé". Una frase que m'encanta. Realment reflectia la seva alegria després de veure aquell immens regal.
En un món cada vegada més informatitzat, més tecnològic i més "empantallat" sembla cada vegada més difícil acostar els llibres a la gent. Però, paradoxalment, una de les preocupacions dels pares és que els nostres fills i filles llegeixin. I és que si no fomentam la lectura des de la primera infantesa, difícil serà que en arribar a l'adolescència, agafin un llibre.
Però, per què aquesta preocupació? Per què escric avui sobre aquest tema? Perquè personalment és una dèria que persegueixo amb força: vull que els meus fills llegeixin. I ho vull perquè pens que llegir ens fa lliures. La lectura obre les portes a la imaginació i a la fantasia. Permet crear móns diversos, viure històries, posar-se a la pell dels altres.
En aquest article, que no deixa de ser la meva opinió personal, intentaré exposar unes quantes idees en relació dues qüestions:
1. Per què és important que els infants llegeixin?
2. Què podem fer perquè els menuts s'interessin per la lectura?

Quant a la primera qüestió, per què crec que és important que els més petits llegeixin, la resposta que em ve al cap és que "un infant que llegeix serà un adult que pensa". O com va escriure Daniel Pennac perquè el "temps per llegir, igual que el temps per estimar, dilata el temps de viure." 
Des del meu punt de vista, iniciar la lectura des de la primera infantesa aporta múltiples beneficis pel desenvolupament cognitiu i psicològic dels infants:
- Estimula la imaginació. Els ensenya a pensar. Han de fer l'esforç de crear imatges. I això no fa més que exercitar la ment i fer treballar el cervell. Cada conte és una nova aventura.
- Ajuda a desenvolupar les emocions, sobretot l'empatia. A través dels contes coneixen personatges que viuen situacions diverses. Això els permet posar-se al seu lloc, pensar què farien ells en la mateixa situació. Identifiquen sentiments.
- Quan són més petits i escolten els contes (quan encara no saben llegir), es fomenta l'adquisició del vocabulari, s'aprenen paraules noves, facilitant, a més, el procés comunicatiu. A mesura que creixen, llegir contes ajuda a fer més fàcil el camí de la lectoescriptura.

- Afavoreix les capacitats d'atenció i comprensió. Els permet establir relacions entre allò que escolten o llegeixen  amb el seu entorn immediat. Això és: aprendre significativament. Per tant podem dir que els contes, els llibres en general, són un motor fabulós d'aprenentatge.
- Llegir és un dels millors antídots contra l'avorriment. Ens serveix per ocupar el temps lliure de forma productiva, mantenint la ment activa.
I, finalment, llegir és la solució a les faltes d'ortografia. "Què podem fer per no tenir faltes d'ortografia?", em demanen sovint els meus alumnes. La resposta és mol fàcil: llegir, llegir i llegir.

I què podem fer nosaltres, els adults, per inculcar l'hàbit de la lectura?
En primer lloc: llegir nosaltres. És ben sabut que els infants aprenen per imitació. Si ens veuen llegir, ells llegiran. No hi ha més. És així de simple. No hi val l'excusa de no tenir temps. Sempre es pot trobar temps per allò que ens agrada. James Rhodes afirma que, si un en té ganes i s'ho proposa, basten 30 minuts al dia per aprendre a tocar el piano. El mateix, doncs, passa amb la lectura.

En segon lloc, regalar contes. Quantes juguetes arribam a acumular en un any? Quantes vegades diem al dia "en aquesta habitació ja no hi cap  un trasto més?" Regalem lletres, cultura. Fins i tot, anem a comprar els contes amb ells. Que en triin ells la temàtica.
En tercer lloc, i per acabar, podem visitar biblioteques, llibreries...fer que els contes formin part de la seva vida.

Però sobretot, no foçar ni obligar. Tot allò que es fa per obligació, s'acaba odiant. Ja va dir J.L Borges que  El verb llegir, com el verb estimar i el verb somiar, no suporta “l’imperatiu”.