Pedagogia i altres dèries. Articles d'opinió i reflexions sobre temes pedagògics, educatius i socials.
dijous, 21 d’abril del 2022
HI HAVIA UNA VEGADA...LA FESTA DEL LLIBRE
Hi havia una vegada... la festa del llibre
“Hi havia una vegada una societat de persones que vivien en un món hiperconnectat. Tenien ginys electrònics cada vegada més desenvolupats; aplicacions tecnològiques cada vegada més sofisticades amb les que podien fer coses impensables uns anys abans. Intel·ligència artificial en deien. La gent vivia amb presses, pendent de les seves curolles i de les seves agendes, cadascú mirant el seu redol i la seva pantalla.
Però vet aquí que cada 23 d’abril passava una cosa extraordinària. Milers de persones d’aquesta societat pausaven les seves cabòries durant una estona i sortien a passejar pels carrers de les seves ciutats per celebrar el dia del llibre. Del llibre –en paper- i de la rosa.
Les escoles, les biblioteques, els casals de barri ... organitzaven activitats culturals diverses per a celebrar Sant Jordi. Les llibreries sortien als carrers i muntaven paradetes de llibres. A cada cantó podies comprar roses de tot color. I així, els carrers s’omplien de lletres, de flors, i de contes.
Per un dia els mòbils i les tauletes descansaven, perquè les mans estaven ocupades passant els fulls dels llibres que havien triat. I sense que gairebé se n’adonassin un somriure se’ls dibuixava als llavis. Era un dia màgic i espectacular, en el que de sobte retrobaven la felicitat entre les pagines i les roses.
I conte contat, aquest conte...NO S’HA ACABAT!”
I això, per sort, no és un conte. És una realitat. Sant Jordi és la festa més bella del món i és el millor al·licient per apropar els llibres i la lectura als infants. I als joves, i als grans. Però sobretot és un gran moment per passejar, per triar, per remenar, per fullejar i per firar llibres.
Llibres per gaudir, per conèixer. Llibres per aprendre que els dracs no són sempre ferotges i que els cavallers no són sempre el que semblen. Que les princeses ja no volen ser salvades, volen ser lliures.
Dia 23 d’abril sortiu a passejar, aturau-vos a les paradetes i triau. Si teniu criatures, feis-los partícips d’aquesta elecció. Elles millor que ningú sabran amb quines històries se’n volen anar a dormir.
Als més petits llegiu-los un conte en veu alta. Així, a poc a poc, aprendran el ritme, el to, la velocitat i l’entonació adequats quan ells hagin de llegir. Deixau-los observar els dibuixos, que passin els fulls, que facin preguntes. Si ja s’han iniciat en la lectura, els podeu convidar a llegir en veu alta algun fragment. Això els implicarà molt més amb la història. Escoltar un conte afavoreix la comprensió oral, la relaxació, l’atenció i l’escolta activa. I sobretot, i més important, crea un vincle que durarà per sempre.
I per què no preparar un conta-contes a casa? És una activitat magnífica per a passar temps amb els més petits. Triau un conte de casa, llegiu-lo, preparau els personatges, feis decorats amb materials que tengueu per casa. S’engrescaran, segur, en una activitat fabulosa i extraordinària al mateix temps que practiquen la psicomotricitat fina, el llenguatge oral i la lectoescriptura.
Més enllà del valor educatiu dels contes, cal posar l’accent en el seu valor emocional i d’acompanyament en el desenvolupament infantil. Són el millor recurs per a tractar temes delicats o complicats, com poden ser la mort, la separació, la malaltia...
Llegir ajuda a desenvolupar el pensament crític i l’empatia. Desperta la imaginació i la curiositat, i permet viure a través dels personatges plantejant-se “Què faria jo si em trobàs en aquest situació”. Per tant, en aquest sentit, escoltar o llegir històries permet fer transferències entre la vida real i el món fictici al què ens transporta l’obra.
Amb infants més grans, ja iniciats en la lectura, és important deixar que ells mateixos elegeixin el seus llibres i cercar estones i llocs que convidin a llegir: després de dinar, abans d’anar a dormir... Si els fa ganes, animau-los a què us en llegeixin un trosset en veu alta. Mostrau interès pel que estan llegint, feis-los preguntes sobre la seva lectura. Serà una bona mesura per comprovar si entenen el que llegeixen, és a dir si fan realment una lectura comprensiva.
La lectura comprensiva és la base per a qualsevol aprenentatge, per això és important inculcar l’hàbit de la lectura i que esdevingui una activitat quotidiana més en el dia a dia. Maria Montessori, ja al seu llibre La descoberta de l’infant (publicat el 1950) explica que “llegir és interpretar una idea a través de signes gràfics. Mentre les paraules escrites no transmeten idees al nen, no es pot dir que el nen sap llegir”
Llegir és viure i veure mons diferents amb uns altres ulls. És desconnectar per a tornar connectar. És una pausa en un món massa atrafegat. És descobrir petits paradisos. Així que per Sant Jordi, per la festa del llibre, (i sempre) passejau, mirau i triau. Regalau i llegiu llibres i gaudiu de l’aventura!