Quan ets mare, i a
més pedagoga, a vegades –tot i que no vols fer-ho- tendeixes a analitzar tot el
que fa el teu fill. Per deformació professional, contínuament l’estàs valorant.
Analitzes cada estadi evolutiu. Rellegeixes apunts, compres llibres, consultes
manuals. I no li passes escales evolutives d’autors varis per vergonya. Així i
tot hi ha coses que et passen per alt. Altres coses que perceps però que no
t’atreveixes a verbalitzar. Quan comença l’escoleta, i després l’escola, penses
(sí, acceptem-ho, ho pensam) que no ho faran tan bé com tu. Vas a les reunions
inicials amb la certesa de que sempre tendràs alguna cosa a dir. I que,
evidentment no arribaran a conèixer el teu fill igual que tu. Afortunadament,
la realitat et fa reaccionar i , almenys en el meu cas, topes amb professionals
que eduquen, en majúscules el teu tresor més preuat, que l’estimen, que l’ensenyen
a ser i que, malgrat et pesi, l’arriben a conèixer tant com tu.
Estren aquest bloc
parlant de les altes capacitats, intentant fer-ho des de la perspectiva dels
infants. Fa pocs dies que sabem que en Pau és altes capacitats. Concretament el
diagnòstic (maleïda parauleta) és: “Alta Capacitat Intel·lectual. Precocitat”.
Mentiria si digués que no ho sospitava. I des de fa temps. El primer indici va
ser l’inici del llenguatge. En Pau tenia 12 mesos quan va començar a parlar de
forma molt clara. Primer amb paraules, després amb frases de dues paraules i a
partir dels 18 mesos podies tenir una conversa amb ell. Però aquests detalls
els explicaré a una altra entrada.
Després d’uns dies
d’assimilar la informació, llegir molta documentació, repassar capítols de
llibres (avantatge de ser pedagoga: a casa no falta bibliografia sobre el
tema), he intentat elaborar un decàleg de l’infant amb altes capacitats però
vist des de la seva perspectiva. L’objectiu no és més que intentar-los
comprendre una mica més, tant si en som els pares, com si en som mestres i
professors.
Decàleg de l’infant
amb altes capacitats
1. Potser xerri pels colzes. No em diguis que calli ni que som un pesat.
No ho faig per molestar-te. Ho faig perquè el meu cap és ple d’idees i
preguntes. No ho puc evitar. Puc tenir un gran ventall d’interessos, per tant
un munt de temes de conversa. Ensenya’m, això sí, que cal respectar el torn de
paraula. Som bastant impulsiu i a vegades no sé esperar. Intenta no respondre’m
amb un “no ho sé”, per acabar ràpid la conversa. Això no farà més que augmentar
la meva inquietud. Potser creus que sóc massa petit per entendre determinats
temes, però la veritat és que et sorprendria la meva capacitat de comprensió.
2. No sóc hiperactiu (o no necessàriament, ni sempre). Sóc actiu i mogut,
això sí. En els moments en què no tenc cap estímul cognitiu, m’autoestimul a
través del joc o del moviment. Estic en
un estat d’hiperatenció. Sóc capaç de fixar-me en coses que tu ni has vist. Puc
captar paraules, sons o frases que sent a la ràdio o a la televisió (tot i que
tu creguis que no hi pos atenció).
Ofereix-me reptes, estímuls, motivacions que captin el meu interès i
veuràs com sí que puc mantenir l’atenció durant una bona estona. Deixa’m
explotar la meva creativitat. Tenc moltes idees i necessit expressar-les
d’alguna manera
La curiositat mou el meu món. |
3. És possible que a més d’altes capacitats, posseeixi una alta
sensibilitat. Això vol dir que quan estic content estic molt content, eufòric i
tot, però quan estic trist, enfadat o frustrat també ho estic molt. Ensenya’m a
regular les meves respostes emocionals. No t’enfadis tant com jo, ni em cridis
tant com estigui cridant jo. Explica’m que em puc desfogar tant com vulgui però
que la situació és la que és. Poc a poc m’aniré autocontrolant. Però per això
necessit que tu et mantinguis serè.
4. No em cridis per imposar el teu criteri. Arribem a pactes, negociem,
explica’m les coses. Ha de bastar que m’ho diguis una vegada.
5. Posa’m normes i límits. Jo ara encara no ho sé, però quan sigui gran ho
agrairé. I tu també. Tenc una gran capacitat de raonament i comunicació, per
això sempre intentaré dur-te al meu terreny, sense que gairebé no te n’adonis.
Però jo som petit, he d’aprendre moltes coses, entre d’altres que no sempre em
puc sortir amb la meva.
6. No oblidis l’edat que tenc. És cert que semblo més gran del que som en
molts aspectes, però l’edat cronològica és la que és. Si a vegades faig
“geniades”, no sempre és perquè el meu caràcter és així. Faig rebecaries perquè
som petit
7. És possible que tendeixi a l’obsessió. Necessit tenir les situacions
controlades i saber què passarà en cada moment. Però sorprèn-me introduint
petits canvis a les meves rutines. He d’aprendre que a la vida no tot sempre
surt com teníem previst. Amb cada canvi ho passaré malament ara, però això
m’ajudarà a ser un adult fort. Recorda que la sobreprotecció, desprotegeix
8. Juga amb mi, sobretot si t’ho deman. Però no vulguis dirigir els jocs.
Deixa’m ser espontani i creatiu. Si veus que algun dia vull jugar tot sol,
respecta’m. Sóc autònom i a vegades no necessit ningú.
9. És molt probable que en algun moment m’avorreixi a l’escola. Semblarà
que em despisti, tot i que en realitat estaré cercant elements per saciar la
meva curiositat. Per això ajuda’m a adquirir hàbits d’estudi. Em faran falta
10. Tenir altes capacitats no és negatiu, per tant no ho visquis com un
problema. No sóc rar, ni diferent. Sóc especial, però créixer junts serà una
experiència extraordinària.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada