diumenge, 3 d’octubre del 2021

La importància de la lectura comprensiva

 

LA IMPORTÀNCIA DE LA LECTURA COMPRENSIVA

 

Llegir és un procés mecànic que consisteix en la descodificació de lletres per a convertir-les en paraules.  S’incia amb el reconeixement de les lletres, que representen els son del llenguatge. Quan s’aprèn a relacionar cada grafia amb el seu fonema és quan s’incia la consciència fonològica, condició indispensable en l’aprenentatge de la lectoescriptura.  

Aprendre a llegir és una activitat cognitiva complexa que requereix la coordinació de moltes funcions cerebrals. Per això convé esperar que els infants es trobin preparats (i sobretot motivats) per a començar aquest aprenentatge, que és lent i necessita molta paciència.

Vist així, qualsevol persona que hagi estat alfabetitzada és capaç de llegir. Però el procés lector va molt més enllà de la pura descodificació. No és res si no es compren allò que s’està interpretant.  És per això que una definició de “llegir” no pot marginar el concepte de “comprendre”, d’aquí que s’hagi de donar la importància que té a la lectura comprensiva.

Llegir comprensivament  vol dir que, a més d’interpretar els símbols i les grafies correctament, s’entén globalment la idea d’allò que s’ha llegit, això és ser capaç de seleccionar les idees principals i saber captar el missatge principal, assimilar-lo i interioritzar-lo. Vol dir poder relacionar la nova informació que s’està llegint, amb aquella que es té emmagatzemada i que es coneix amb  el concepte de coneixements previs ,  un dels principis bàsics de l’aprenentatge significatiu. De res no serveix allò que es memoritza i s’oblida. S’aprèn quan s’entén. Es pot explicar quan es compren.

Si aprendre a llegir és un procés que comporta temps i pràctica, també ho és aprendre a llegir comprensivament.  La lectura  comprensiva s’ha de practicar utilitzant estratègies d’atenció i  concentració, afavorint espais i moments destinats a aquesta tasca. Es pot practicar de moltes maneres i es pot potenciar -de manera més o menys intencionada-  a través d’activitats més lúdiques com puguin ser un contacontes o una lectura compartida, o duent a terme activitats més dirigides, com per exemple les comprensions lectores, encaminades específicament a entrenar la comprensió de textos. Tot això s’haurà de dur a terme tenint en compte factors que poden intervenir en la comprensió lectora, com per exemple:

-          L’edat de l’infant. És evident que el moment evolutiu dels infants marcarà la pauta de quin tipus d’activitats es poden planificar. Però des de ben petits ja es pot treballar la comprensió. Per això, a infantil, els conta contes, les obres de teatre o la lectura de contes en veu alta  -entre d’altres- i el posterior comentari en gran grup, fent preguntes, o demanant opinió del que s’ha vist, sentit o llegit, resulten recursos ideals per començar a practicar la comprensió dels fets. Quan són més grans es poden plantejar activitats concretes com per exemple les comprensions lectores.

 




-            Presència de dificultats específiques d’aprenentatge com puguin ser la dislèxia o el Trastorn Específic del Llenguatge, per exemple. En aquests casos el procés d’aprenentatge de la lectura es pot veure afectat i pot costar més. Per això són fonamentals la detecció primerenca i l’establiment de pautes i de suports educatius que han de servir per minimitzar les dificultats i ajudar en l’assoliment  dels objectius proposats.

 

-          Escàs hàbit lector. És evident que quant més es llegeix, més facilitat s’adquireix per a la comprensió i això s’aconsegueix fomentant la lectura des de petits. La manca de lectura pot afectar la velocitat lectora i l’adquisició de vocabulari, provocant un pobre repertori lingüístic , cosa que repercuteix negativament a l’hora de comprendre què s’ha llegit.

 

-          Distribució i tipologia del text. Un text massa extens, sense espais, amb un interlineat estret, un tipus de lletra excessivament petita, etc...dificultarà la lectura i és probable que s’abandoni o no es llegeixi amb la comprensió necessària.  En canvi un escrit “net”, ben alineat, ordenat, amb paràgrafs separats, un interlineat mig, una tipologia de lletra  grossa, clara i de mida adequada, afavorirà l’atenció i les pauses necessàries per integrar la informació. En determinats casos -i en funció de l’edat a què va destinat el text- si va acompanyat d’algun dibuix o il·lustració, ajuda a l’adequada assimilació de la lectura.  

La capacitat de comprendre es va adquirint amb els anys, i es perfecciona a mesura que es llegeix i es practica de forma habitual. Arribats a aquest punt, a continuació s’exposen algunes estratègies a posar en pràctica per a millorar la comprensió lectora:

1.       Començar des de l’etapa d’infantil. En aquest moment evolutiu es troben en una frase pre-lectora, per això tot el que es faci per a treballar la comprensió es farà amb suports fonamentalment visuals. Es pot plantejar un conta contes, per exemple, mostrant el conte als infants perquè que vegin els dibuixos, les lletres, el text...i en haver acabat fer preguntes sobre el que han escoltat.

 

2.       Fer i escoltar lectures en veu alta.  La lectura en veu alta estimula l’atenció i la concentració. Sentint llegir s’aprèn el ritme i el to adequat, s’adquireix progressivament la velocitat lectora i s’interioritza millor el missatge.

 

3.       No limitar la pràctica de la lectura comprensiva a fer comprensions lectores a les àrees de llengües. Llegir un text i després contestar les preguntes per escrit pot ser una bona pràctica puntual, però si es converteix en rutina pot arribar a ser desmotivador. La comprensió lectora es pot practicar des de totes les àrees del currículum, ja sigui amb un text de ciències com en la resolució de problemes matemàtics. Tampoc cal que s’hagi de fer sempre per escrit. Després de llegir un text de geografia, per exemple, es poden fer preguntes orals, per comprovar que s’ha entès allò que s’ha llegit.

 

4.       Passes per comprendre un text. Les passes que s’exposen a continuació no tenen per què ser entregades per escrit, ni ser avaluables. Simplement son una guia a seguir per a millorar la comprensió lectora. Es poden completar en gran grup, amb ajuda,  de forma individual, amb supervisió d’un adult o simplement com a autoajuda per captar correctament el missatge escrit. En definitiva pretenen ser un suport didàctic. Evidentment poden ser modificades, ampliades o reduïdes segons les necessitats de cada grup, infant. Serien les següents:

 

1.       Fer una primera lectura de tot el text.

2.       Marcar totes aquelles paraules o expressions que no s’entenen i cercar el seu significat.

3.       Dividir el text el text en fragments breus segons el tipus de text. Per exemple, si el text és narratiu, el text es dividirà en introducció, nus i desenllaç. Si és una notícia caldrà identificar el titular, l’entrada, el cos i les conclusions. Si és un text explicatiu, se seleccionaran la introducció, el nus i les conclusions finals.

4.       Tornar llegir el text, però aquesta vegada per parts i detingudament. De les parts que s’han seleccionat a la passa anterior s’intentarà donar resposta a preguntes com:

-          Què? (què diu el text?/ de què parla el fragment?...)

-          Qui ? (qui és el protagonista? Quins personatges anomena?...)

-          Quan? (a quin moment té lloc la història? / quan va succeir?...)

-          On? (a quin país/ciutat/regió té lloc el que s’explica?...)

-          Per què? (quines causes o motius s’expliquen ?...)

-          Com? (quins instruments s’utilitzen? Quines passes s’han seguit? Quin procediment es du a terme?...)

5.       Subratllar les frases més importants, que sovint seran les que donaran resposta a les preguntes anteriors.

6.       Intentar resumir –oralment o per escrit- el que s’ha llegit, amb les pròpies paraules.

La comprensió lectora és una habilitat que s’adquireix amb temps, paciència i constància. És la base de l’aprenentatge significatiu, i es pot practicar des de l’educació infantil i en tots els àmbits de la vida quotidiana. Per tant si s’hi dediquen esforços, recursos i una mica d’imaginació  pot ser una de les claus per a millorar el procés d’ensenyament-aprenentatge.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada