dimarts, 21 de març del 2017

INFANTS AMB ALTES CAPACITATS, INFANTS ESPECIALS


No existeix una única teoria ni cap descripció homogènia que defineixi específicament les altes capacitats intel·lectuals (ACI), ja que els infants i persones adultes amb altes capacitats representen un grup heterogeni, amb característiques diferents. Tot i així es poden establir alguns trets comuns.
Diversos autors han escrit sobre el tema, per exemple Martinson(1981)i Whitmore (1985). El primer descriu característiques i dificultats dels alumnes amb ACI. Destaca com a característiques les següents:
-         Són persones molt observadores
-          Els agraden els conceptes abstractes, resoldre problemes.
-          Fan connexions entre conceptes
-          Gaudeixen inventant i creant noves formes de realitzar coses.
-       Tenen una gran capacitat de concentració, ignorant el seu entorn quan està ocupat en les seves tasques.
-        Són persistent amb els seus objectius
-           Poden ser supersensibles
-           Solen ser enèrgics i actius

Pel que fa les dificultats, destaquen les següents:
-                     Poden mostrar gran resistència a les instruccions dels altres. Poden ser desobedient
-           Solen tenir dificultats per acceptar el que no és lògic
-           Exigeixen molt d’ells mateixos i dels altres.  Poden estar sempre insatisfets
-          En alguns casos presenten un comportament obsessiu
-           Poden ser molt rígids i inflexibles
-           Necessiten tenir èxit; són vulnerables al fracàs i al rebuig dels companys.
-           Senten frustració amb la inactivitat o falta de progrés.

Whitmore (1985) diferencia entre indicadors primaris i secundaris amb els alumnes amb altes capacitats inel·lectuals:

-          Indicadors primaris (de caràcter cognitiu)
o   Aprenen amb rapidesa
o   Excepcional capacitat cognitiva per aprendre a utilitzar el coneixement
o   Destresa superior per a resoldre problemes
o   Vocabulari avançat, amb estructures lingüístiques complexes
o   Gran comprensió d’idees abstractes
o   Nivell elevat de persistència en la recerca d’informació
o   Qualitat excepcional de pensament
o   Excepcional capacitat de transferència d’aprenentatges.
-          Indicadors secundaris (de caràcter motivacional)
o   Comportament enormement creatiu
o   Extensa gamma d’interessos
o   Gran curiositat
o   Interès profund en alguna àrea
o   Intens desig de conèixer i comprendre
o   Elevada autonomia
o   Gaudeix amb l’expressió, a través de la discussió o mitjançant activitats plàstiques.
o   Exigent en els per què
o   Sensible
o   Perfeccionista
o   Autocrític

·        Com és viure amb un infant amb altes capacitats?

En el nostre cas, viure amb en Pau diria que és, entre d’altres coses, sorprenent.  Sorprèn  la seva capacitat de raonament i el seu alt nivell de llenguatge. Domina un vocabulari extens i concret.  Sorprèn l’extraordinària memòria que posseeix;  la seva creativitat en els jocs; el nivell de les seves preguntes;  la capacitat d’observació i de concentració quan la tasca l’interessa; la seva capacitat de relació amb els altres, és igual si són nins i nines més grans, o adults que no coneix; i un llarg etcètera
En Pau va començar a parlar als 12 mesos i al 18 ja elaborava frases. Podies mantenir una conversa amb ell. A l’any i mig distingia i anomenava una gran varietat d’eines: xerrac, martell, nivell, clau anglesa, clau fixa, tornavís, desengramponador, etc. Als dos anys va començar amb els “Per què?”. I ja a l’escoleta, tots aquests aspectes no varen passar desapercebuts.
Té una xarrera que no coneix límits. Pot parlar de qualsevol tema que li cridi l’atenció. Els seus interessos són molt variats, per això sempre té preguntes a fer: sobre eines, animals, música, contes...
És molt curiós i observador. Es fixa en coses que a la majoria ens passen desapercebudes.
Recorda coses que han passat fa més d’un any (només en té tres).
La música és la seva passió. Si juga i sent música per la ràdio o la tele, deixarà el que estigui fent, per agafar la seva guitarra, o el seu tamborino, o la flauta, per seguir (a la seva manera, evidentment) la melodia que sent.
Té un gran interès per la música
Tots aquests aspectes fan que sigui un nin ben especial.  Però el seu comportament, no només ens provoca sorpresa o admiració. A vegades també ens planteja algunes dificultats. Una d’elles és el seu comportament obsessiu. Tot té el seu lloc, el seu ordre i el seu horari. Necessita tenir-ho tot planificat i controlat i si sortim d’aquesta rutina és un trasbals per ell. I va ser un  d’aquests comportaments obsessius el que ens varen fer acudir a CREIX. Als dos anys i mig li vàrem llevar el bolquer. Tot d’una va assimilar que els pipís es feien al vàter. Però amb la caca va ser una altra història. Ens demanava el bolquer per fer-la.  L’hi posàvem perquè pensàvem que era normal. Tothom ens deia que la caca sempre costa. Però això es va allargar fins al punt que només feia caca quan érem a casa i si hi havia el seu pare (“tu no em vas bé” em va arribar a dir).A més a més l’havia de fer concretament a la seva habitació.   Quan li demanàvem per què no la volia fer al vàter ens deia que quan fós més gran, que li feia por. I d’aquí no el treiem. Si no era així, es negava a fer caca. I això va durar un any. Fins que la pediatra ens va recomanar consultar amb algú especialista. I així ho férem, per sort. Afortunadament aquest tema està arreglat. Però després de la teràpia, ens varen explicar que aquest no era el problema, sinó símptoma  d’unes possibles altes capacitats. I així ha estat.
Per altra banda, moltes vegades, les altes capacitats van acompanyades d’una alta sensibilitat. Això vol dir que quan estan contents estan molt contents, gairebé eufòrics, però quan estan trists, enfadats o frustrats, també ho estan molt. I això sobta molt: “com pot ser que sigui tan llest per unes coses, i que s’enfadi per aquest doi?” hem pensat moltes vegades. Això és una asincronia en el seu desenvolupament. Respon exageradament a situacions que racionalment no tenen la meitat d’importància que la que ells els donen. Això respon al seu alt sentit de la justícia (Això ho tenia jo i m’ho han pres, per tant estic molt enfadat  i faig una geniada descomunal).O plorar veient una pel·lícula o una obra de teatre. O com ens va passar fa poc: tornar de viatge amb els padrins i la jove, i començar a plorar a l’aeroport -al moment del comiat- perquè no volia que acabàs el viatge. I plorar els 40 minuts de camí cap a casa perquè “li feia molta peneta que el viatge s’acabàs”. Ensenyar a autorregular-se és una tasca difícil, perquè no et pots posar al seu nivell, ni perdre els nervis, ni deixar-te endur per la seva tristor. I això, a estones, és molt complicat.
És molt tossut i a vegades inflexible. Les coses han de ser ara i com jo vull. Això requereix establir-li uns límits molt clars, que ell intenta sobrepassar constantment. Ni ens n’adonam i entram en una dialèctica creada per ell mateix amb la finalitat de dur-te al seu terreny i sortir-se amb la seva. I això, no ens hem d’enganar, moltes vegades esgota la paciència i les potències.
A nivell psicomotor, és extraordinàriament àgil. S’enfila arreu, per tot allà on pot. Diria que abans de caminar va començar a enfilar-se. I això du implícita una nul·la percepció del perill, fet que provoca que no el puguis deixar de vigiliar ni un moment.


Evidentment aquesta és la nostra experiència personal, però estic segura que altres pares amb infants amb altes capacitats es poden sentir identificats en algunes coses.

·      I després del diagnòstic, què?



Tot i que jo en tenia sospites, no hagués dit mai que en proves i tests psicològics assolís els alts resultats que ha obtingut. Per tant el dia que ens ho varen confirmar m’assaltaren tots els dubtes i temors. “Serà un nin diferent?”, “Se sentirà bé a l’escola?” “S’avorrirà a l’aula i per tant fracassarà?” “L’etiquetaran?” “el meu fill serà un nin amb necessitats específiques de suport educatiu?” i tants altres dubtes que poc a poc es van resolent. D’entrada hem d’esperar. A partir d’ara poden passar dues coses: una, que amb el temps s’anivelli amb la resta dels seus companys. Dues, que amb el temps, desenvolupi un talent o una superdotació.  A l’escola ens han dit que de moment no s’avorreix (cosa que em va tranquil·litzar, i molt) i que evidentment l’aniran observant, però que no ens preocupem. Que arribat al moment no estarem sols per prendre determinades decisions. Per això ara estam a un punt de tranquil·litat. I sobretot, he entès que això no ho he de viure com un problema, sinó com una oportunitat d’anar aprenent amb en Pau. Algú em va dir una frase que m’he tatuat a la ment: “quanta més normalitat li doneu, millor per a ell i millor per vosaltres”. I és ben cert.

En Pau i tots els infants com ell, no són rars, ni diferents, ni amb cap dificultat. Són, això sí, especials. Fem, entre tots, que no perdin mai aquesta curiositat innata que tenen per aprendre coses. I sobretot, seguim fent tot el que poguem per què siguin nins feliços.

dilluns, 13 de març del 2017

Decàleg de l'infant amb altes capacitats


Quan ets mare, i a més pedagoga, a vegades –tot i que no vols fer-ho- tendeixes a analitzar tot el que fa el teu fill. Per deformació professional, contínuament l’estàs valorant. Analitzes cada estadi evolutiu. Rellegeixes apunts, compres llibres, consultes manuals. I no li passes escales evolutives d’autors varis per vergonya. Així i tot hi ha coses que et passen per alt. Altres coses que perceps però que no t’atreveixes a verbalitzar. Quan comença l’escoleta, i després l’escola, penses (sí, acceptem-ho, ho pensam) que no ho faran tan bé com tu. Vas a les reunions inicials amb la certesa de que sempre tendràs alguna cosa a dir. I que, evidentment no arribaran a conèixer el teu fill igual que tu. Afortunadament, la realitat et fa reaccionar i , almenys en el meu cas, topes amb professionals que eduquen, en majúscules el teu tresor més preuat, que l’estimen, que l’ensenyen a ser i que, malgrat et pesi, l’arriben a conèixer tant com tu.




Estren aquest bloc parlant de les altes capacitats, intentant fer-ho des de la perspectiva dels infants. Fa pocs dies que sabem que en Pau és altes capacitats. Concretament el diagnòstic (maleïda parauleta) és: “Alta Capacitat Intel·lectual. Precocitat”. Mentiria si digués que no ho sospitava. I des de fa temps. El primer indici va ser l’inici del llenguatge. En Pau tenia 12 mesos quan va començar a parlar de forma molt clara. Primer amb paraules, després amb frases de dues paraules i a partir dels 18 mesos podies tenir una conversa amb ell. Però aquests detalls els explicaré a una altra entrada.

Després d’uns dies d’assimilar la informació, llegir molta documentació, repassar capítols de llibres (avantatge de ser pedagoga: a casa no falta bibliografia sobre el tema), he intentat elaborar un decàleg de l’infant amb altes capacitats però vist des de la seva perspectiva. L’objectiu no és més que intentar-los comprendre una mica més, tant si en som els pares, com si en som mestres i professors.

Decàleg de l’infant amb altes capacitats

1.       Potser xerri pels colzes. No em diguis que calli ni que som un pesat. No ho faig per molestar-te. Ho faig perquè el meu cap és ple d’idees i preguntes. No ho puc evitar. Puc tenir un gran ventall d’interessos, per tant un munt de temes de conversa. Ensenya’m, això sí, que cal respectar el torn de paraula. Som bastant impulsiu i a vegades no sé esperar. Intenta no respondre’m amb un “no ho sé”, per acabar ràpid la conversa. Això no farà més que augmentar la meva inquietud. Potser creus que sóc massa petit per entendre determinats temes, però la veritat és que et sorprendria la meva capacitat de comprensió.


2.       No sóc hiperactiu (o no necessàriament, ni sempre). Sóc actiu i mogut, això sí. En els moments en què no tenc cap estímul cognitiu, m’autoestimul a través del joc o  del moviment. Estic en un estat d’hiperatenció. Sóc capaç de fixar-me en coses que tu ni has vist. Puc captar paraules, sons o frases que sent a la ràdio o a la televisió (tot i que tu creguis que no hi pos atenció).  Ofereix-me reptes, estímuls, motivacions que captin el meu interès i veuràs com sí que puc mantenir l’atenció durant una bona estona. Deixa’m explotar la meva creativitat. Tenc moltes idees i necessit expressar-les d’alguna manera

La curiositat mou el meu món.
3.       És possible que a més d’altes capacitats, posseeixi una alta sensibilitat. Això vol dir que quan estic content estic molt content, eufòric i tot, però quan estic trist, enfadat o frustrat també ho estic molt. Ensenya’m a regular les meves respostes emocionals. No t’enfadis tant com jo, ni em cridis tant com estigui cridant jo. Explica’m que em puc desfogar tant com vulgui però que la situació és la que és. Poc a poc m’aniré autocontrolant. Però per això necessit que tu et mantinguis serè.


4.       No em cridis per imposar el teu criteri. Arribem a pactes, negociem, explica’m les coses. Ha de bastar que m’ho diguis una vegada.


5.       Posa’m normes i límits. Jo ara encara no ho sé, però quan sigui gran ho agrairé. I tu també. Tenc una gran capacitat de raonament i comunicació, per això sempre intentaré dur-te al meu terreny, sense que gairebé no te n’adonis. Però jo som petit, he d’aprendre moltes coses, entre d’altres que no sempre em puc sortir amb la meva.


6.       No oblidis l’edat que tenc. És cert que semblo més gran del que som en molts aspectes, però l’edat cronològica és la que és. Si a vegades faig “geniades”, no sempre és perquè el meu caràcter és així. Faig rebecaries perquè som petit


7.       És possible que tendeixi a l’obsessió. Necessit tenir les situacions controlades i saber què passarà en cada moment. Però sorprèn-me introduint petits canvis a les meves rutines. He d’aprendre que a la vida no tot sempre surt com teníem previst. Amb cada canvi ho passaré malament ara, però això m’ajudarà a ser un adult fort. Recorda que la sobreprotecció, desprotegeix


8.       Juga amb mi, sobretot si t’ho deman. Però no vulguis dirigir els jocs. Deixa’m ser espontani i creatiu. Si veus que algun dia vull jugar tot sol, respecta’m. Sóc autònom i a vegades no necessit ningú.


9.       És molt probable que en algun moment m’avorreixi a l’escola. Semblarà que em despisti, tot i que en realitat estaré cercant elements per saciar la meva curiositat. Per això ajuda’m a adquirir hàbits d’estudi. Em faran falta


10.   Tenir altes capacitats no és negatiu, per tant no ho visquis com un problema. No sóc rar, ni diferent. Sóc especial, però créixer junts serà una experiència extraordinària.